Att fortsätta träna trots en skada

Skador är något vi alla drabbas av i en eller annan utsträckning. Och medan det är viktigt med vila för att återhämta sig från en skada betyder det inte alltid att man helt och hållet måste sluta träna.

Att fortsätta träna med en skada är något man helst endast bör göra med läkare eller fysioterapeuts godkännande. Olika skador kan ha drastiskt olika förutsättningar för återhämtning och det är viktigt att veta hur man bäst går tillväga för att låta kroppen läka på rätt sätt. Det kan även vara klokt att söka ytterligare hjälp tillsammans med vilan.

En del träning kommer i regel vara väldigt säkert att utför trots en skada. Har man exempelvis gjort illa benet är det ju inget som hindrar en från att plocka upp ett par hantlar eller använda en maskin på gymmet som fokuserar på överkroppen.

Eller om man har drabbats av löparknä kan man ofta fortsätta konditionsträna genom att kliva upp på en träningscykel eller satsa på simning. Båda dessa former är nämligen betydligt mer skonsam just för knä än löpning. Att hålla uppe just konditionsträning är väldigt bra då konditionen försvinner mycket snabbare än muskelmassa när man inte tränar lika mycket under en period.

Har man träffat en fysioterapeut är chansen för övrigt ganska stor att man kan ha fått några övningar att göra för att bibehålla viss styrka eller funktion av den skadade kroppsdelen. Att följa dessa blir då en del av återhämtningen och något man ska vara noga med att göra regelbundet. Man ska dock inte ta för givet att även andra övningar är lika fördelaktiga att göra. Genom att hålla sig till de rekommenderade övningarna håller man sig betydligt mer säker och skapar bättre förutsättningar att komma tillbaka till ordinarie träning så snart som möjligt.