Gravid yoga

Yoga är ett värdefullt verktyg till balans som går att använda sig av i livets alla skeden. Vid graviditet är det extra viktigt att hitta sin inre harmoni och att förbereda sig både mentalt och fysiskt inför förlossningen.

Det är viktigt att hålla sin kropp i god form under graviditeten för att minska risken för komplikationer under förlossningen. Men det är även bra att vara mentalt förbered på att bli förälder med allt som det nu innebär. Med yogans hjälp kan man förbereda sig både fysiskt som mentalt, för att välkomna en ny medlem i familjen.

Förutom de fysiska förändringar som en graviditet innebär så förändras även den blivande mamman mentalt och emotionellt. Det är en omvälvande livshändelse att vänta barn, speciellt om det är för första gången. Oroväckande många mammor äter idag antidepressiv medicin för att hantera sin oro och nedstämdhet. Men numera brukar barnmorskorna även rekommendera gravidyoga för att de blivande mammorna ska få ett verktyg för att må bättre.

Träningen är inriktad på att sänka stressnivån, öka harmonin, skapa medveten närvaro, kroppsmedvetenhet och att stärka kroppen.

Yogaövningarna innefattar även andningsövningar där kvinnan får lära sig rätt andningsteknik och lära sig att arbeta med smärtan istället för emot den. De fysiska övningarna gör att blodcirkulationen ökar och kroppskontrollen stärks. Det är viktigt att kunna känna skillnad mellan avslappning och anspänning under förlossningsskedet.

Gravidyoga är en varsammare form av yoga där man undviker att belasta kroppen i ytterlägen, eftersom graviditetshormonerna luckrar upp fogar och ligament. Övningarna hjälper kvinnan att slappna av och komma i kontakt med sin inre styrka. Vilket blir ett fantastiskt verktyg att använda sig av vid förlossningsskedet.