Hjälp sinnet också

Det är inte bara kroppen som behöver lite omvårdnad. Även sinnet behöver en rejäl dos med avslappning och hjälp. 

Genom att träna yoga och andra träningsformer regelbunden kan man träna sig själv att koppla bort och varva ner. Kroppen skickar ut dopamin som gör dig glad medan du tränar och därför fortsätter man. Vi har alltid dopamin i kroppen men nivån blir högre under träning. Samtidigt så kan lägre dopaminnivåer tyda på depression.

Men när man kommer ner från träningsruset kan de elaka och deprimerande tankarna komma tillbaka. Sådana tankar är farliga eftersom de kan göra att du slutar rör på dig, du trycker ner dig själv och blir asocial.

Depression är ett väldigt vanligt problem i vårt samhälle och ska tas på allvar. Det är inte alltid så lätt att lista ut om man har haft dåliga dagar eller är på väg att bli deprimerad. Ett tydligt tecken på depression brukar vara att man sover mycket och länge. Även fast man sover så mycket man bara kan så går man omkring och är trött. Ingenting känns riktigt roligt längre och alla leenden och skratt man delar ut är falska.

På samma sätt som man måste ta tag i träningen för sin hälsas skull, måste man även analysera och komma fram till hur mycket av arbetat som först måste ske i huvudet.

Att gå i terapi låter extremt för många, men faktum är att terapi är ett tryggt sätt att få någon att lyssna helhjärtat till dina problem och funderingar utan att bli dömd. Terapi bygger på att hitta lösningar på problemet. Först behöver man berätta vad man vill åtgärda och efter det gäller det att att bygga upp sig själv och lära sig nya sätt att tänka. Och det kan kännas svårt att tala helt öppet men tänk på att allt som du berättar hamnar under sträng sekretess. Din terapeut bryter alltså mot lagen om han eller hon nämner minsta sak som ni talat om.

Terapi i kombination med yoga kan leda till ett lyckligare liv, i bättre hälsa och med djupare självinsikt.