Kom tillbaka till träningen

Många är de som tar ett uppehåll från träningen då och då. Det kan till exempel handla om att man skadat sig, skaffat barn eller att man helt enkelt inte har lust – eller tid för den delen. Efter ett tag är det dock inte ovanligt att man vill komma tillbaka till träningen eftersom den trots allt har många fördelar. Om du är en av de som vill börja träna igen, till exempel efter en skada, och få hjälp med ditt problem är du långt ifrån ensam. Nedan ska vi titta närmare på hur du kan uppleva sann träningsglädje igen.

Börja försiktigt

Om du vill komma tillbaka till träningen efter ett uppehåll bör du börja försiktigt. Många är de som ställer allt för höga krav på sig själva i början, vilket många gånger leder till att de tröttnar allt för tidigt och blir uttråkade när de inte ser de resultat de önskar sig. Träning handlar om att ha kul, men även om disciplin. Börja med lättare övningar som faktiskt känns enkla och ta ett steg i taget. Detta är extra viktigt om du har slutat träna på grund av en skada. Om du belastar kroppen för mycket direkt kan din skada till och med försämras.

Stretcha och värm upp

Att känna sig stel i början när man kommer tillbaka till träningen är inget ovanligt. Om du inte utsatt dina muskler för påfrestning under en längre period kommer det att kännas när du sätter igång igen. Förutom att börja försiktigt – tänk på att värma upp innan du tränar samt att stretcha när du är klar. Detta kommer att mjuka upp dina muskler samtidigt som det minskar risken för stelhet och muskelvärk. Träna på det sätt som du själv tycker är kul, vare sig det är styrketräning, kondition eller yoga. I slutändan handlar träning om att må bra och att ha roligt.