Skaffa hälsosammare vanor

En handling kan lätt bli en vana och om den inte är bra för hälsan är det definitivt en ovana. Att bryta en vana eller ovana är svårt, det kan ta flera månader att få in nya rutiner och lära hjärnan att leva med förändringen. Ett litet snedsteg och du är tillbaka i samma, gamla mönster. En av de mer effektiva metoderna för att bryta en ovana är substitut. Du utför i princip samma handling men med hälsosammare produkter och metoder. 

Rökning – vaping

Vaping eller e-cigaretter som det är mer känt som i Sverige, är inte garanterat riskfritt. Men du slipper alla cancerframkallande ämnen och kan till och med köpa nikotinfri e-juice som du använder till e-cigarettens tank. Rökning är en hårt intränad vana där vissa känslor och tider associeras med rökning, att inte göra någonting under de här tiden kommer att stressa hjärnan och ge abstinens. Men genom att byta ut cigaretten mot en e-cigarett utför du samma handling utan samma höga skaderisk på kroppen.

Äta godis – äta frukt

Godis är gott och förgyller kvällen i tv-soffan. För många är godis ett sätt att hålla hungern borta eller få en sockerkick som håller dig mer alert. Sockerkickar är en ond cirkel som leker för mycket med insulinnivåerna i kroppen. Frukt är kanske inte lika gott och tillfredsställande, men du får äta något. Om du kan gå steget längre och äta grönsaker istället frukt, ännu bättre! Studier säger att det tar i snitt 66 dagar att skapa en ny vana. Det är bara lite mer än två månader som du behöver kämpa med godissuget innan ditt nya godisfria liv kan bli en ny vana!