Träning och skador

Alla som tränar regelbundet har säkert råkat ut för en eller flera skador i livet. Vare sig de är rena olyckor, resultat av felaktig teknik eller överbelastning är det svårt att till hundra procent undvika skador. Det bästa vi kan göra är att träna så säkert som möjligt och veta hur man bör agera vid en skada.

Vi alla känner vår egen kropp bäst, men det betyder inte automatiskt att vi tar de bästa besluten. Fenomenet att pusha igenom smärtan är något många säkert har gjort och ännu fler åtminstone hört talas om. Detta har dock även lett till sin beskärda del av skador. Har man otur hamnar man också på en lång väg av återhämtning.

Gör man illa sig är det viktigt att kunna estimera smärtan. Kan man fortsätta röra på det utsatta området är detta alltid något positivt, men också något man borde göra så lite som möjligt. Vid akut smärta är det dock viktigt att omedelbart uppsöka vård. Och får man sedan rekommendation från läkare eller fysioterapeut att undvika vissa aktiviteter och träning är det väldigt viktigt att följa dessa.

Somliga väljer även att uppsöka privat vård, som en kiropraktiker eller naprapat, för att följa upp eller komplettera behandlingen. Gör man detta bör man dock alltid se till att informera om det läkaren eller fysioterapeuten sagt.