Yin Yoga

Yin yoga hjälper kroppen att varsamt släppa sina spänningar och blockeringar. Ökad rörlighet och känslomässig balans är några av de hälsoeffekter som man kan uppleva vid regelbundet utövande.

Den här yogaformen bygger på kundaliniyogan och är en mycket meditativ och lugn form av yoga som arbetar utifrån de kvinnliga principerna. Det främsta fokuset ligger på kroppens leder, ligament och bindvävnad. Och rörelserna utgår mestadels från lår och bäckenben.

Precis som de flesta andra yogaformer så utförs övningarna från en yogamatta på golvet och man kan även använda sig av block och kuddar för att lättare kunna hålla ställningarna. Mjukhet är ett ledord i dessa övningar. Försiktigt intar man rätt kroppsställning för att sedan varsamt vidga rörelsen under djupandning. Varje rörelse hålls i 3-5 minuter och alla deltagare utgår från sin egen förmåga. Det är vanligt med lätt yrsel och illamående i början av yogautövandet eftersom en utrensningsprocess startar i kropp och sinne.

Denna milda yogaform är mycket effektiv då det gäller att frigöra känslomässiga energiblockeringar.

Positiva hälsoeffekter:

  • Ger en smidigare kropp.
  • Stimulerar en ökning av ledvätska.
  • Ger rörligare höfter och ryggrad
  • Stimulerar de inre organen
  • Balanserar och ökar flödet av livsenergi (chi).
  • Ökar den känslomässiga balansen och förmågan att hantera stress.

Yin yoga är ett bra komplement till träningsformer som är inriktade på kondition och styrka.